Super Mario Bros.: A film

 


A Nintendo legendás Super Mario Bros. karakterei évtizedek óta a gamer társadalom egyik nagy kedvencei, így tehát kézenfekvő volt, hogy a patinás videójáték-gyártó cég hamarosan vászonra álmodja a történetüket. Erre végül az Illuminations nevű céget kérték fel, hiszen az animációs stúdió olyan közönségkedvencekkel büszkélkedhet, mint az Énekelj! és A kis kedvencek titkos élete, illetve a filmtörténet legsikeresebb animációs franchise-ai közé tartozó Gru és a Minyonok.

„Az Illumination elsősorban a karakterek filmstúdiója – mondja Chris Meledandri, az Illumination alapító vezérigazgatója. – Olyan produkciókat szeretünk készíteni, amelyek felkavarják az állóvizet, és ez a történet, amit mi a Nintendóval el szeretnénk mesélni a Super Mario Bros.: A filmben, pontosan ilyen. A rajongókra gondoltunk, amikor megcsináltuk ezt a filmet. Tisztelegni szerettünk volna az elképesztő játék és a közkedvelt hősök előtt.”



Shigeru Miyamoto, a Nintendo egyik igazgatója, a Super Mario-játékok tervezője és a Super Mario Bros.: A film egyik producere szerint a Super Mario azért tud világszerte sok millió embert lekötni, mert keletkezése óta folyamatosan fejlődik.

„Már gyerekkoromban Manga művész szerettem volna lenni – mondja Miyamoto. – Gimnazista koromban a saját karaktereimmel akartam benépesíteni a Mangáimat. Később átváltottam a videójátékokra, és ha az első játékom nem lett volna eléggé szórakoztató, a karakterek nem lennének emlékezetesek máig is. Szerencsére a legelső játékom, a Donkey Kong főhőse sokak tetszését elnyerte, aminek köszönhetően számos további játéksorozatot készíthettem. A játékosok az alteregójuknak tekintették a képernyőn közlekedő karaktert. Mario együtt fejlődött a technológiával. Folyamatosan újabb Mario-játékkal rukkoltam elő, valahányszor a technológia lépett egyet előre, s ettől igazán egyedi karakterré vált.”

Miyamoto és Meledandri azonnal megtalálták a közös hangot, mert ugyanolyan kreatív elképzelésük volt a projektről.

„Valahányszor találkozom egy hollywoodi producerrel, rendszerint arról értekeznek, hogy szellemi termékünk miként tud majd sikeres filmként alakot ölteni – folytatja Miyamoto. – Chrisszel viszont főleg arról beszélgettünk, milyen hasonlóan gondolkodunk az alkotási folyamatról. Ennek eredményeként filmünk hasonlóan készült, ahogyan a játékokat fejlesztem, s ennek köszönhetően nagyon kellemes volt számomra ez a munka. Rengeteg kérdésen rágtuk át magunkat. Mit meséljen el ez a történet Marióról? Milyen jeleneteket szeretnének látni a rajongók? Kik jelenjenek meg a filmben a játékbeli karakterek hosszú listájáról?”

A két kreatív alkotó előtt számtalan beszélgetés nyomán kikristályosodott a történet, amelynek alapján Matthew Fogel megírta a forgatókönyvet. Azt a forgatókönyvet, amikben az alábbi színészeket szólaltatják meg a nagyobb karaktereket:

Mario

Chris Pratt

Mario kis termetű brooklyni lakos nagy álmokkal. Chris Pratt gyerekkorában maga is a játék ádáz rajongója volt.

„Azt találtam a legizgalmasabbnak a feladatban, hogy élettel kellett megtölteni a figurát, hogy sokkal több legyen, mint a néhány pixeles karakter a játékban. Végül is a Mario-játékok főhőse mindig az a valaki, aki a konzolt vagy a klaviatúrát kezeli, ezért a filmben egyéníteni kellett a karaktert, hogy ne csak avatár legyen. Nem sokat tudtunk róla azon kívül, hogy bajszos olasz vízvezetékszerelő, aki azt kiabálja, hogy „juhú!” meg „nyomás!”. Ezért annak érdekében, hogy izgalmas történetet kanyaríthassunk, ami magába szippantja a közönséget, mélyre kellett ásnunk, hogy megtaláljuk az összetett karaktert, akit a játék csak nagy vonalakban ábrázol. Így tudtuk megmutatni, mi rejlik Mario látszólagos magabiztossága mögött, milyen vágyak fűtik és honnan ered rendíthetetlen kitartása.”

                                                                 Peach hercegnő

                                                                           Anya Taylor-Joy

 A hercegnő a Gomba Királyság rátermett uralkodója és a Toadok végsőkig elszánt védelmezője.

 „Peach hercegnő újradefiniálja, mit jelent hercegnőnek lenni, mert ő aztán a saját sorsának alakítója – mondja a karaktert megszólaltató Anya Taylor-Jones. – Nem sápatag leányzó hosszú, szőke loknikkal, akit a vitéz szabólegénynek ki kell mentenie a sárkány karmai közül. Nem vár arra, hogy majd jön valaki, és kisegíti a bajból. Rendkívül motivált vezető, nem ismeri a félelmet, sem a lehetetlent. Borzasztóan aggódik a Gomba Királyság jövője miatt – azt akarja, hogy mindenki jólétben és békében éljen. Amikor megnéztem a filmet, arra gondoltam, olyan akarok lenni, mint ő.” 

Luigi

Charlie Day

Luigi Mario odaadó és felettébb aggodalmaskodó kisöccse. Olyan helyzetekben, amikor Mario nyugodt és magabiztos, Luigi… hát nem az. 

„Emlékszem arra az időszakra, amikor a Nintendo meghódította a világot – meséli Day. – Az én beavatásom a Super Marióval történt. Kisgyerekként úgy éreztem akkor, hogy megváltozott az életem! A nővérem persze ügyesebb volt nálam. Fura, hogy ilyesmik jutnak az ember eszébe. Arra is emlékszem, hogy mivel ő volt az idősebb, én csak másodhegedűs lehettem. Ennek folytán szinte mindig én voltam Luigi.” 

Bowser

Jack Black

Bowser a létező legelveteműltebb hataloméhes főgonosz, a koopák királya és a Sötét Vidék ura. Az egész világ veszélybe kerül, amikor Bowser ellopja a Szupercsillagot, és megpróbálja örökre uralma alá hajtani a Gomba királyságot.

„Bowser a videójátékok történetének egyik legmenőbb főgonosza! – jelenti ki határozottan. – Ki ne akarna a hangja lenni egy mozifilmben? Rettentő szörnyeteg, óriási hatalma van, de közben bizonytalanság gyötri, álom egy ilyen karaktert felépíteni. Amikor kisgyerek voltam a nyolcvanas években, imádtam Donkey Kongot. Bowserrel már csak akkor ismerkedtem meg, amikor jöttek a saját gyerekeim.” 

Toad

Keegan-Michael Key

Toad a Gomba Királyság kedves és vidám alattvalója, aki alig várja, hogy kezdetét vegye élete első nagy kalandja.

„Ennek az energiával túltöltődött karakternek minden egyes mondata úgy hangzik, mintha a világ legfontosabb kinyilatkoztatása lenne – mondja a színész. – Igyekeztem eltalálni a hangszínt, ami egy olyan lényre jellemző, aki egyfolytában ezerrel pörög. Az önfeledt rajongás állapotában van, mert nem tud betelni azzal, hogy kicsoda, honnan jött és milyen határtalan lehetőségek állnak előtte.”

Donkey Kong

Seth Rogen

Donkey Kong Cranky Kong, a Dzsungel Királyság és a Kong Sereg urának a fia és örököse. Donkey Kong szinte legyőzhetetlen harcos – ugyanakkor voltaképpen nagyra nőtt gyerek. 

„Élénken emlékszem a nagy napra, amikor apám hazaállított az első Nintendo Entertainment Systemmel. Gyermekkorom meghatározó időszaka vette ezzel kezdetét. Donkey Kong szerepe a filmben borzasztóan szórakoztató volt, átélhettem általa gyermekkorom másodvirágzását.”

A történet szerint Mario és Luigi, a brooklyni vízvezetékszerelők egy föld alatti fő nyomócső megjavításán dolgoznak, amikor egy titokzatos vezetéken keresztül varázslatos új világba csöppennek. Miután elkeverednek egymástól, Mario kalandos útra indul, hogy megtalálja Luigit. Egy Toad nevű gomba segítségével és a hadászati-harcászati alapkiképzésnek köszönhetően, amit a Gombakirályság uralkodója, a harcos Peach hercegnő nyújt számára, Mario felfedezi, mekkora erőt és kitartást képes életre hívni önmagában, és biztossá válik abban, hogy amíg ő és Luigi vállvetve harcolnak, bármi lehetséges.

Az alkotás természetesen a kisebb korosztályt célozza meg, így az egész légkör és történetmesélés és karakterbemutatás viccesebb és egyszerűbb módon zajlik. Nem kapnak nagy fejlődési utat a szereplők, inkább egy megközelíthető és gyorsan kiteljesedő értékrendszerben mozognak, ahol mindenki hamar el tudja helyezni a szimpátiáját valaki/valakik iránt. Ezen oknál fogva a film sokkal többet foglalkozik a Mario kultusznak a bemutatásával, amivel viszont az idősebb korosztály célozza meg. Ezalatt érthető az, hogy a játékhoz kapcsolódó elemek tömeges számban vannak jelen a filmben. Sokszor mint kisebb easteregg-ek, sokszor mint hosszabb történetszempontból fontosabb elemek. És ezek az elemek a zenei vonalon is gyönyörűen becsatlakoznak a képi dolgok mellé.


Hogy ne csak a történettel és a világról legyen szó, meg kell említeni még az animáció minőségét is. Ilyen téren a film nagyon szépen van kivitelezve. Sok jelenete az átlagos jó minőségben van megalkotva, de akadnak olyan képek bizonyos jelenetek alatt, amik nagyon jól néznek ki a nagy vásznon. Aprólékos és remek hatáskeltő, és sok esetben segít egy picit túlugrani a mesésebb hangulaton - persze nem kell itt nagy kizökkentő kontrasztokra gondolni, de pont annyira ugrik át egy egy ilyen megszokott határvonalat, hogy ne legyen látványilag se monoton az élmény.

Ha az összképet nézzük, akkor egy igazi nosztalgiavonat ilyen szempontból az alkotás, aminek a fő védjegye a Mario világ. Nem akar és nem is kell neki egy újszerű történetnek lennie, hanem inkább arra alapozza az egész filmet, hogy ezeket a karaktereket szinte mindenki ismeri, és aki nem - ergo a nagyon fiatal korosztály, annak egy egyszerűbb módon kinyissa ennek a világnak a kapuját, ők pedig szinte biztosan maradni akarnak egy ilyen szórakoztató ízelítő után.

Streamingstar: 7 star

0 Hozzászólások:

Megjegyzés küldése

Összes oldalmegjelenítés