TOP 10 - A legjobb western filmek

A western nem csak a nyugati kultúra, de az egész világ számára meghatározó filmes zsáner, ami a 20. század elsősorban maszkulin ideálját helyezte a mocskos, kalandokkal teli szabad vadnyugat világába. Sok könyv foglalkozott a nyugati mende mondák villámkezű mesterlövészeivel és anti-hős bűnözőivel, de a legmegfelelőbb médium végül a mozivászon lett. Hollywood apró csetlésekkel-botlásokkal kiköhögött pár neves westernt, de az igazi vadnyugati eposzokat az olasz mestereknek köszönhetjük, ezért is hívják a filmjeiket "spagetti westerneknek". 

Ezekre a filmekre óriási hatással voltak a japán szamuráj filmek, melyekben a magányos harcos nyomorba taszított városokon és pusztákon át utazva keresi a szerencséjét, és habozás nélkül mészárolja le a bűnvilág és az önkényuralkodók rosszarcúit. Ezek a férfi karakterek nem makulátlan hősök, veszedelmes gyilkosok, öntörvényűek, és az esetek nagyobb részében övék a győzelem. Ezért aztán ez a fajta hős koncepció a western törvénytelen és vad világában is könnyedén gyökeret vethetett, lecserélve a harcművészt egy banditára vagy vándorra, aki revolvert vagy puskát használva kínálja meg ólommal azt, aki van olyan balga hogy az útját állja. A gonoszságra képes hősnél mindig volt egy nagyobb gonosz, mindig volt egy gazdagságot és szabadságot ígérő cél, és az embereket elbűvölte a szutykos valóság, az izzadság szagú napbarnított mesterlövész regéje, aki lóháton vágtat a naplementébe, örökké szabadon, örökké a maga útját járva. 

A westernek listája igencsak hosszú, a legelső mozifilm 1894-ben született meg mint alig pár perces némafilm, William K. L. Dickson rendezésében. Egy ideig a téma nem volt túl keresett, és 1910 körül vette kezdetét az áttörés, ekkor még a hős serif, vagy marsal, vagy fejvadász főszereplésével. Brutál mennyiségű filmet forgattak a következő 20 évben, és folyamatosan vette át a főhős szerepe a csavargó történetét, lecserélve a finom és színes ruhákat a minél mocskosabb, szakadtabb és használt jelleget. A jóképű és karizmatikus szupersztár cowboyokat leváltották a harcedzett, csúful borostás, izzadt és aljas tekintetű karakterek, a hősi eposzokat pedig egyre inkább áthatotta a vadnyugat sötétebb oldalának hangulata. A western abszolút fénykorát nehéz behatárolni, de 1955 és 1970 között készültek a legnagyobb hatású és sikerű western mozik. Azóta is persze kaptunk pár remek művet, de a század végére érezhetően lelassult a téma iránti érdeklődés, és vele együtt a hasonló filmek gyártása is. Néha néha visszatekint Hollywood a régi szép időkre, de már ritka az olyan film, ami igazán fel tudná idézni annak a kornak a hangulatát. Minden esetre nekünk, western rajongóknak minden alkotás egy kis édesség, és mi kiválogattuk nektek a szerintünk 10 legjobb western filmet. 

Kezdjük is el. 

10. A félszemű

1969-ben John Wayne szereplésével és Henry Hathaway rendezésében "A félszemű" nem aratott nagy sikert, de Charles Portis által írt történet az új korban is megihlette Hollywoodot. A történet szerint egy öreg, kiégett, iszákos marsal maga mögött hagyta a büszke mesterlövész időket, és most cinikus egyhangúsággal vadászik bűnözőkre. Ám felkelti az érdeklődését egy ügy, mikor egy 14 éves, szemtelenül okos lány megkéri őt, hogy vadássza le az apja gyilkosát, aki most az Oklahoma állam törvénytelen vadonjában bújdosik. Egy másik törvényember is a nyomába ered a gyilkosnak, így a furcsa trió együtt ered a gyilkos nyomába. Míg a régi filmfeldolgozás inkább volt komikus, addig ez az új, modernebb és sötétebb hangvétel velőt rázó, tele van érzelmekkel, és a vadnyugat véres valóságát igyekszik bemutatni, korunkra jellemző képivilággal. 


9. A fennsíkok csavargója

A western zsáner egyik legfontosabb neve John Wayne, akinek neve egyenlő volt a western kultuszával, és annak mozifilmes értékeivel. A század második felében ugyanilyen nagy és számottevő név lett Clint Eastwood, aki botladozó színészi karrier indítás után brutális sebességgel ívelt felfelé a western filmek által a sikerlistákon. Sok fantasztikus filmje van, ebből az egyik kevésbé ismert, keveset beszélünk róla, pedig egy fantasztikusan formabontó, és mégis ismerős elemekkel operáló western mozi; ez "A fennsíkok csavargója". A történet szerint Lago bányászvárosának csúf története van, a marsalt egy háromfős rablóbanda gyilkolta meg, és most évek múltán a börtönből szabadulva visszatérésüket tervezik. Ám a városkába érkezik egy idegen, aki profi mesterlövész, és azonnal a kisváros szeleburdi lakóinak megmentőjévé válik. De a látszat csal, és az idegen erőfeszítései mögött egy más jelentés is lapul. Nagyon érdekes, és ritkán látott hangulatú a film, amolyan rejtett gyöngyszem a western filmek listájában.


8. Butch Cassidy és a Sundance kölyök

A western mindig is arról szólt, hogy több heti mocsoktól súlyos poncsóban megjelenik a menő, napbarnított hős, aki kegyetlen, nem idegen tőle a gyilkolás, de céljai és tettei kalandra hívnak, és amolyan anti-hősként szurkolunk neki, ahogy a vadnyugat bűnözői és iparmágnásai közt rendet vágva lovagolnak a naplementébe. De van az úgy, hogy a hősök eltérnek a megszokott kemény macsó képtől. Butch Cassidy és a Sundance kölyök hasonló cipőben jár, a két hős olyan, mintha fiatal szupersztárok lennének, már-már megmosolyogtató naivitással köpnek a világ rendjére, és vonatokat fosztogatva fürdenek a bűnös élet kincseiben. Nem áll tőlük távol a barátság, a szerelem, vagy a jobb életre való igény, ám minden megváltozik, mikor a vasúttársaságok a legkeményebb törvényembereket küldik a nyakukra, és megkezdődik a hajsza. Ez a film nem egy tipikus hangulatú western, annál lazább, gyengédebb, fiatalosabb tempójú, ez miatt egyébként sokan nem is szerették annak idején. Valahogy mégis a zsáner fontos művei közé nőtte ki magát, mert van benne egy olyan lendület, amit a magányos gyilkosok rajongói is könnyedén megkedvelnek, ha épp valami újdonságra vágyva találkoznak a filmmel. Ráadásul jó sok pénzből készült, így a kor filmjeihez képest is remek trükköket láthatunk benne.


7. A hét mesterlövész (1960)

Hollywood oda és vissza volt mindig is a szamuráj filmekért. Elképesztően nagy hatással volt az amerikai írókra és rendezőkre, köztük is egy-egy mű váltott ki nagy visszhangot. Akira Kurosawa "A hét szamuráj" című filmje ihlette meg John Sturges rendezőt, és a hét megmentő harcos történetét a western világába ültette. A történet még csak nem is túl bonyolult, egy békés várost terrorizál egy iparmágnás gonosz, és a helyiek segítségére hét tapasztalt cowboy érkezik, úgy vágtatva át a képernyőkön, mint valami bosszúálló angyalok. A hősies western hős képét már-már karikatúra szerűen mutatja be ez a heroikus maszkulin puding, és olyan tempót diktál, ami miatt meghatározó felvonása lett a zsáner tárházának. Annyira, hogy 2016-ban készült egy modern feldolgozás is, ami bár látványos volt és hangos, de sok újat nem tett le az asztalra a western oltárán. Talán csak az eredeti film emlékét.


6. Az üldözők

Nehéz mindig erről a filmről beszélni, ugyanis kérdés nélkül John Ford legjobb filmje, és John Wayne legjobb alakítását hozza magával, olyan hangulatú western köntösben, ami megnyomorítja az ember lelkét is. Ám cserébe nehezen fogyasztható az üteme, és végtelenül rasszista a témája. A sztori szerint indiánok rabolják el a főhős unokahúgát, aki több éves hajszába kezd, hogy levadássza a gyűlölt indiánokat, és megtalálja az elrabolt lányt... de vajon biztos a lány miatt kelt útra? A főhős nehezen kedvelhető, de a kegyetlensége, a szinte táboly közeli megszállotsága és mérhetetlen gyűlölete a western sötétebb oldalának iskolapélda szerű megvalósítása. A hős nem mindig hősies, a vadnyugat pedig okkal kapta a "vad" jelzőt, ahol a legvadabb lény maga az ember, és a magával hozott nyomora. Talán nem a legjobb film a listában, de mérföldkő a westernek történetek között. 


5. Egy maréknyi dollárért

Mint említettem, Hollywoodot igazán megihlették a japán szamuráj filmek. Az onnan merített ötletek adtak alapot sok western műnek, ám van egy, amit az olasz Sergio Leone szó szerint lemásolt a japán ihletadó filmből. Akira Kurosawa filmjét olyan szintén kopizta a nagy sikerű western, hogy a japán rendező be is perelte a stúdiót, és természetesen nyert. A film sikerességén viszont mit sem csorbított az ügy, és 1964 óta az Clint Eastwood egyik legismertebb filmje az "Egy maréknyi dollárért". A sztori szerint egy ravasz csavargó olyan városba ér, ahol az utca két végén két ellenséges család marja egymást, neki pedig feltett szándéka, hogy kijátsza őket egymás ellen, felmarkolva a nyereséget. A film nagyon alacsony budgetből készült, de rengeteget hozott vissza a pénztáraknál, így a folytatás sem maradhatott el. 


4. Django elszabadul

Hogy ne csak régi klasszikusokkal teljen meg a lista, helyet kapott a top 10-ben a 2012-es Django elszabadul. Quentin Tarantino westernje a rá jellemző módon véres, kegyetlen, kendőzetlen őszinteségű, miközben a szövegkönyv mesteri és lebilincselő, a hős pedig mocskos, de végül övé az igazság. A történet a macsó cowboy élet helyett a rabszolgaságból felszabadított Django kegyetlen múltjával és megmentésre váró szerelmével foglalkozik, amihez egy tapasztalt fejvadász ad segítséget. Ellenfelük azonban a western világ legundorítóbb alakja, egy velejéig romlott, de egyébként ostoba ültetvény tulajdonos. Akció, dráma, brutális képi világ, igazi modern western. 


3. Volt egyszer egy vadnyugat

Megannyi western film próbálta feldolgozni, hogy miről is szól a vadnyugat, és nincs igazán egyetértés egyetlen etalont illetően. De az biztos, hogy a spagetti western receptjének alapvető hozzávalói kőbe vannak vésve. Kőkemény maszkulinitás, a bűnözés és a gyarapodó civilizáció szembenállítása, a negatív hős, és a villámgyors pisztoly párbajok. Sergio Leone leforgatta a karrierje legjobb filmjeit, majd a Volt egyszer egy vadnyugattal tette fel az i-re a pontot. A közel három órás film több témát is felvet a western környezetében, de megtartja a bevált és megrendíthetetlen recept minden elemét, elmélyítve azok megélését egy sokkal lassabb és vontatottabb ütemben. Ez a film a western keményebb rajongói számára készült, és véleményem szerint Charles Bronson egyik legjobb alakítását hozza magával. Itt érezzük igazán a western által dicsőített gyilkos maszkulinitás sötétebb oldalát, nem feledve azt, hogy a bűn világában mindenki bűnös, még a hős is. 


2. Nincs bocsánat

Mint az köztudott, Clint Eastwood a színészet mellett a rendezést is kipróbálta, és igazán remekül ment neki. Fantasztikus filmeket köszönhetünk neki, melyek során színészi tehetségével, tapasztalataival, és eddigi rendezőitől ellesett fortélyok kamatoztatásával hozott létre fantasztikus műveket. Talán a legjobb filmje eddig, és a western filmek közt is top 3-as az 1995-ös Nincs bocsánat. A történet szerint egy kisvárosban egy bordély emeletén egy senkiházi férfi összeszabdalja egy örömlány arcát. Nincs következménye, hiszen a szajhákat nem vették ember számba, ráadásul a kisvárost uraló marsal öntörvényű, kegyetlen ember, és feltett szándéka kiírtani a városából a fejvadászokat, kalandorokat és cowboyokat. Az örömlányok azonban nem hagyják annyiban, és felfogadnak egy kalandvágyó fiút, hogy tanítsa móresre a lányt összevagdosó férfit. A srác maga mellé vesz két profi fejvadászt, egyikük öregsége ellenére még érzi a vadnyugat hívását, ám a másikuk megfáradt, és felesége emléke miatt pedig inkább nem ragadna többé fegyvert, de mégis belemegy a játékba. A trió elindul a csöppet sem bonyolult feladat elvégzésére, de a fiatal naív kalandvágy és az öreg bóskomorság közti szakadék kellemetlen pillanatokat ígér, ráadásul a kisvárosban uralkodó kegyetlen marsal is nem várt problémákat okoz. A film könnyedén viszi magával a nézőt a történéseken, majd szembesíti a hősi eposzoktól eltérő kegyetlen valósággal, és mindezt zárja egy sötét, szívbe markoló befejezéssel, ami a legjobbak közé emeli a Nincs bocsánat című filmet. 


1. A jó, a rossz, és a csúf

Elérkeztünk a dobogós első helyre, és ismét Sergio Leone nevét emlegetjük, hiszen a mester a spagetti westerneket megalapozó számtalan filmjével bizonyította, hogy ő a western igazi atyja és annak értője. Ám a legjobb filmje talán valaha nem csak egy film, hanem a westernnek írt szerelmeslevél, a zsáner minden aszpektusát felvonultató moziremek, ami temérdek legendás jelenetével, hangulatával és zenéjével az örök klasszikusok közé írta be magát. A történet szerint a Jó a Csúfot kísérgetve próbál jó pénzhez jutni, és mivel a Csúf a rosszéletűek közt is fene nagy lókötőnek számít, ezért a Jó épp csak a pénz miatt hajlandó velemaradni, de kettejük kapcsolata rozoga lécen egyensúlyozik. A vadnyugaton egyébként is mindenki a maga szerencséjének kovácsa, és a bűnözők becsülete egyébként is igen képlékeny. De sok minden megváltozik, mikor a páros tudomást szerez egy elásott kincsről, és vagy együtt, vagy egymás torkát tépve, de meg akarják szerezni a kincset. Ám velük együtt nyomoz a Rossz, aki kegyetlen, erőszakos, és látszólag megállíthatatlan. A film epikus hangvételű, és mégis nagyon intim jelenetekkel operál, hagyja a karaktereit kibontakozni, és a kalandjaik megannyi változatos helyszínen és eseményen át viszi őket. Képileg is szórakoztató, magával ragadó, és a zsáner minden pozitívumát felvonultató mozi, ami mai napig megállja a helyét. 



0 Hozzászólások:

Megjegyzés küldése

Összes oldalmegjelenítés