A szexuális zaklatás kényes témakörét az utóbbi években már több film és sorozat is érintette. Ennek egyik fő oka a 2010-es évek második felében kirobbant Weinstein botrány volt, mely egyik pillanatról a másikra borította fel az azt idealizált képet, amit sokak a hollywoodi filmiparról gondoltak. A producert rengeteg nő vádolta meg bántalmazással, majd a nyomozások segítségével meg is született az ítélet, melynek köszönhetően a filmes mogul 2020 környékén börtönbe is vonult.
Persze, ezt megelőzően (és követően) is lezajlott rengeteg sok hasonló eset, de talán a Weinstein-ügy körül alakult ki a legnagyobb médiacirkusz.
Ez a téma aztán egyre többször bukkant fel a vásznakon vagy a kisképernyőkön, hogy aztán a közelmúltban Johnny Depp és Amber Heard közös balhéja újra fókuszba helyezze a kérdéskört. Ebben az esetben azonban már árnyalódott a szituáció, hiszen az alapvetően egyértelmű vádak (a színész bántalmazta partnerét) egy idő után vesztettek hitelességükből és végül Depp került ki győztesen a kellemetlen felhajtásból.
De ideje a lényegre térni: Luca Guadagnino legújabb filmje is ezt a témát boncolgatja és ahelyett, hogy egy felszínes, jól bejáratott sablonokkal leöntött drámát faragott volna a történetből, inkább egy rendhagyó és gondolatébresztő alkotást akart kihozni a végeredményből.
A cselekmény a Yale egyetem falai között bonyolódik, ahol egy professzor, Alma szorul két tűz közé: egy kellemes partyt követő nap kirobban a botrány, miszerint munkatársa, Hank szexuálisan zaklatta egyik közös diákjukat, Maggie-t.
Alma alapvetően mindkét féllel jó viszonyt ápolt a korábbiakban így nem könnyű állást foglalnia és az sem segíti a döntését, hogy a két történet egyik verziójára sincs bizonyíték.
És ha ez még nem lenne elég, hősnőnk múltjából is feldereng néhány sötét titok, ami a jelenlegi eseményekre is hatással lehet.
Ahogy fentebb már utaltam rá, a Vadászat után nem átlagosan közelít a felfestett témához, hiszen a játékidő jelentős részében Julia Roberts karakterén keresztül (Alma) figyelhetjük az eseményeket, aki az egyik pillanatban még erre (Hank), a másikban már arra (Maggie) húz.
Roberts alakítására nem lehet panasz, ahogy a mellette feltűnő partnereire sem, sőt! Andrew Garfield kiváló a megvádolt professzor szerepében, már azért is, mert a színész általában pozitív hősöket formál meg és emiatt Hank személyét még bizonytalanabbnak érezhetjük.
A Maggie-t megformáló Ayo Edebiri is kellően erős teljesítményt nyújt, vele eleinte nagyon könnyű szimpatizálni, hogy aztán az ő alakja is egyre több árnyalatot kapjon.
Guadagnino nagyon ügyesen mozgatja a három főszereplőt és alakítja a közöttük feszülő kapcsolatokat, de ez nem érheti meglepetésként a gyakorlottabb nézőket, hiszen a rendező korábbi munkáiban is nagyon fontos szerepet kaptak az emberi kapcsolatok.
Az alaphelyzetet kellően izgalmasan árnyalja a forgatókönyv, miközben technikai szempontból is azt a megszokott profizmust kapjuk, amit már megszokhattunk a rendezőtől: kreatív képi megoldások, izgalmas vágások és ötletes zenehasználat.
Ezek után azt gondolhatnánk, a Vadászat után egy kiváló darab lett, de most én is elérkeztem arra a pontra, ahol kissé árnyalnom kell az eddig leírt pozitívumokat.
A több, mint két órás játékidő sajnos nem kedvez a cselekmény ritmusának, egy idő után meglehetősen repetitívnek érződnek a helyzetek és egy ponton túl egyértelművé válik az, hogy itt bizony nem sok válasz fog érkezni a kérdéseinkre. Persze, a karakterek viselkedéséből és az őket alakító színészek apróbb rezdüléseiből végül összeilleszthetünk egy magunknak tetsző igazságot, de a készítők talán már túl sok mindent bíztak a fantáziánkra.
Emiatt lehet az, hogy a film nem igazán kapott jó értékeléseket a különböző fesztiválokon, hiszen szépen feldobja a labdát a téma érdekes megközelítésével, de aztán ezzel nem igazán kezd semmit.
Mindeközben a helyenként már egészen nyugtalanító és feszült hangulatot is képesek megzavarni oda nem illő poénok és beszólások így a tempó mellett a tónus sem nevezhető egységesnek.
Ettől persze még egy kifejezetten érdekes, mi több, minőségi produkció a Vadászat után, de kezdeti merészségéből végül sokat veszít a befejezésre, miközben az önismétlés pocsolyájába is többször belelép.
( A Vadászat után október 16.-tól a hazai mozik műsorán!)
Streamingstar: 6 stars
0 Hozzászólások:
Megjegyzés küldése