M3GAN (2022) - Kritika

 A 2023-as év első nagy horrorsikere volt a M3GAN, melyet a Blumhouse stúdió hozott tető alá James Wan írói és produceri felügyeletével. Ezt a kollaborációt a reklámkampány is kiemelte, hiszen Wan jelenleg a műfaj talán leghíresebb és legsikeresebb alkotója, a Blumhouse pedig már évek óta biztosan szállítja az alacsonyköltségvetésű darabokat, melyek aztán az esetek többségében szépen tejelnek a kasszáknál. 




Azt sem szabad elfelejteni, hogy Wan már 2010-ben is összehozott egy nagy dobást a stúdiónál, ez volt az Insidious, melyből az idők folyamán egy rendkívül népszerű és jövedelmező széria kerekedett ki. 
Ezek alapján kifejezetten ígéretes filmnek tűnt a M3GAN, pedig a legfontosabbat még nem is említettem: magát a forgatókönyvet is Wan-nak köszönhetjük, akinek Akela Cooper is besegített.

Korábban már ők is dolgoztak együtt, mégpedig a 2021-es Eleven kór című darabon, ami szerintem az utóbbi évek egyik legjobb horrorfilmje. És itt még mindig nincs vége a biztató előjeleknek, hiszen a rendezői feladatokat az a Gerard Johnstone látta el, aki 2014-ben tető alá hozta a Házi őrizet című új-zélandi mozit, amit annak idején még maga Peter Jackson is az egekbe magasztalt. 
Ennyi felvezetés után ideje szemügyre venni az alapsztorit.

Főszereplőnk Gemma, aki egy gyerekjátékokat gyártó cég alkalmazottja és épp azon dolgozik, hogy megalkosson egy mesterséges intelligenciával felvértezett babát. A munkálatokat azonban több dolog is nehezíti, például az, hogy hirtelen Gemma gyámsága alá kerül unokahúga, Cady, akinek a szülei egy tragikus autóbaleset során életüket vesztik. Az enyhén munkamániás főhősnőnk számára elég idegen feladat a gyereknevelés és ezt Cady sem könnyíti meg, hiszen a nehéz sorsú kislány nem igazán képes nyitni a körülötte sürgő-forgó emberek felé. Ebben a helyzetben azonban pont kapóra jön az "intelligens játékszer" prototípusa, amit Gemma el is kezd tesztelni Cady segítségével. Ahogy azt sejteni lehet, az események ezt követően elég horrorisztikus fordulatot vesznek. 



Ezt a felállást igazából már az előzetesek és a különböző marketing anyagok felfedték és az igazat megvallva, pont emiatt nem igazán tudtam lelkesedni a M3GAN irányába. Ez a kiindulási pont elég erőteljesen felidézte bennem a 2019-es Gyerekjáték feldolgozás történetét. Mi ezzel a probléma? Az, hogy itt van nekünk egy horror, ami egy korábbi remake sztoriját próbálja újra előadni. Sebaj, itt még mindig próbáltam jó képet vágni a filmhez, hiszen bíztam a Wan-Cooper páros hozzáértésében.
Igazából kár volt és akkor nem is húznám tovább senki idegeit: a M3GAN egy kifejezetten gyenge eresztés lett, ami több ponton is elhasalt a szememben.

Azonnal itt van a már többször emlegetett forgatókönyv. Végül tényleg a 2019-es Gyerekjáték kilúgozott narratíváját kaptuk meg, ami eleinte véresen komolyan próbálja felépíteni a figurákat és a közöttük kialakuló konfliktusokat. Ezzel az a probléma, hogy mind Gemma (Allison Williams), mind Cady (Violet McGraw) rendkívül unszimpatikus karakterek, akiknek ugyan érthetőek a problémáik, de egy percig nem sikerül az a filmnek, hogy közelebb hozza őket hozzánk, nézőkhöz. A színészek ugyan próbálkoznak, de nem igazán tudják menteni a helyzetet, hiszen itt magukkal a szerepekkel van a probléma. Egy súlyos traumát átélt kislány és egy munkamániás nő között kialakuló szimpátia és egymásra találás képezte volna itt a sztori magját, de ezt a rendkívül sablonos "utat" nem sikerült jól ábrázolni, hiszen a karakterek legrosszabb tulajdonságait sikerült kiemelniük az íróknak. 

Aztán itt van maga a címszereplő, M3GAN. Az ő személyében kapunk egy újabb gyilkos "gyerekjátékot", akinek megjelenítését ugyan nem érheti panasz, de végeredményben nem több egy felvizezett Chucky klónnál. 


A filmet az menthette volna meg, ha a készítők kellően merészek és az alapvető sablonok mellé legalább látványos gyilkosságokkal és elborult ötletekkel dúsítják fel a produkciót. A M3GAN azonban ilyen téren is csalódást okoz, hiszen hiába van itt nekünk egy slasher toposzokat idéző sztori, a stúdió végül PG-13-as besorolásba taszította a filmet. Ez azt jelenti, hogy hiába van itt egy vérre szomjazó baba, az összes szaftosabb darabolás a vágószoba padlóján végezte. Miért?

Azért, mert a fejesek a reklámkampány folyamán kiszúrták, hogy az előzetesek leginkább a fiatal generáció figyelmét keltették fel, így a végeredményt gyorsan gyerekbarát kiszerelésbe csomagolták, hogy növeljék a jegyeladásokat. Alapvetően érthető ez a döntés, viszont megint kik jártak pórul? Azok a horrorrajongók, akik egy kellően véres és félelmetes alkotásra voltak felkészülve. Az a legszomorúbb az egészben, hogy a készítők névsora pont egy ilyen szösszenetet ígért, amiből aztán egy sótlan, ezerszer látott sablonok mentén végigvezetett matiné lett a végeredmény.

Még mielőtt túlságosan elszaladna velem a ló, azért visszatérnék oda, hogy a M3GAN már a forgatókönyv esetében is több problémába ütközött, tehát egyáltalán nem biztos az, hogy az R-kategória sokat dobott volna az összképen. Arra viszont lehet elég lett volna, mint a '19-es Gyerekjáték esetében, ami szintén nem váltotta meg a világot, de legalább vérbő gyilkosságaival és abszurd megoldásaival megadta a rajongók számára azt, ami miatt kifizették a jegyárat. 

Sajnos, a M3GAN ebben a formájában nem tud eleget tenni a műfaj legalapvetőbb kritériumainak sem. A film a játékidő nagy részében rendkívül komolyan veszi magát, dúskál a hatásvadász ijesztgetésekben, de ellenszenves karaktereinek és mindenfajta brutalitást nélkülöző megvalósításának köszönhetően egy percig nem tud igazán feszültté vagy félelmetessé válni. A fináléban aztán kapunk egy eléggé őrült leszámolást, ami működőképes horrorelemek híján inkább rokonítható az akciófilmek műfajával. 


Mindent összevetve, nem egy nézhetetlen alkotás a M3GAN, szimplán csak egy kihagyott lehetőség, amiből simán lehetett volna egy kellően brutális és félelmetes horror-sci-fi, de a végeredmény egy se íze-se bűze sablonkupac lett. Vannak benne értékelhető pozitívumok (az alacsony költségvetés ellenére a látvány teljesen korrekt), de az összkép nem több, mint egy súlytalan popcorn-matiné.

Sebaj, elvileg nem ez volt az utolsó Wan-Blumhouse társulás (A M3GAN folytatása már borítékolható), remélem, a későbbi munkáik ennél azért jobban sikerülnek majd.

(A film elérhető a Skyshowtime kínálatában.) 

Streamingstar: 3 star




0 Hozzászólások:

Megjegyzés küldése

Összes oldalmegjelenítés