Los Angeles belvárosában rosszul sül el egy bankrablás, tűzpárbaj alakul ki a banditák és a rendőrök között. Két elkövetőnek sikerül meglépnie a helyszínről egy mentőautóval, amiben épp egy ápoló küzd egy sérült rendőr életéért.
Ennyi lenne a Rohammentő alapsztorija, amit az a Michael Bay rendezett, aki az utóbbi pár évben eléggé megosztotta a közönséget filmjeivel.Sokan egy tehetségtelen kóklernek tartják a direktort, míg mások a modern akciómozik egyik legfontosabb alakjának.
Én az utóbbi tábort erősítem, de megértem azokat, akik nem tudnak mit kezdeni Bay túlpörgetett őrületeivel. A fickó leginkább a Transformers filmjeivel haragította magára a nézőket és a kritikusokat egyaránt, mégpedig nem alaptalanul. Ezek a robotos látványmozik minden feláldoztak a vizuális orgia oltárán, tehát a karakterektől kezdve az épkézláb történetig minden kispadra került csak azért, hogy minél több robbanás és hajmeresztő városrombolás férjen bele a játékidőbe.
Ennek ellenére az első 4 Transformers számomra még így is simán belefér a szórakoztató kategóriába, az 5. epizód viszont már nálam is kihúzta a gyufát, de erről majd talán máskor értekezek részletesebben.
A lényeg az, hogy Michael Bay egy megosztó filmes személyiség, akitől nem lehet elvitatni azt, hogy ne értené az akciómozik dinamikáját.
Ezt a hozzáértést pedig a Rohammentővel is többszörösen bizonyítja.
Az elképesztően egyszerű történetből sikerült egy igazián pörgős és feszült, majd két órás autósüldözést kihoznia, ami képes arra, hogy végig fent tartsa az érdeklődésünket.
Ezt a hozzáértést pedig a Rohammentővel is többszörösen bizonyítja.
Az elképesztően egyszerű történetből sikerült egy igazián pörgős és feszült, majd két órás autósüldözést kihoznia, ami képes arra, hogy végig fent tartsa az érdeklődésünket.
Ebben a forgatókönyvnek is nagy szerepe volt, hiszen hiába bot egyszerű a cselekmény, a főszereplők kellően kidolgozott és érdekes figurák, a közöttük húzódó viszonyok végig kiélezettek és folyton folyvást feszült szituációkba keverednek.
Itt nem arról van szó, hogy néhány jelentéktelen arc száguldozik egy mentőautóval és kész. Nem, a Rohammentő kifejezetten aprólékosan építi fel a karaktereit, akik között találhatunk egy kétségbeesett kisembert, aki azért került bele a slamasztikába, mert minél előbb pénzt akart szerezni, hogy finanszírozni tudja a beteg felesége ellátását. Aztán itt van a balhét kirobbantó rabló, (aki egyben az előbb említett fickó mostohatestvére) és elsősorban csak nagyot akart szakítani a balhéval, hogy aztán az legyen a fő küldetése, hogy hazajuttassa fivérét a családjához.
És ott kuporog még a mentőautó hátuljában a túszul ejtett ápolónő, aki már kissé belefásult a munkájába, de jelenleg muszáj csúcsteljesítményt nyújtania, hiszen életben kell tartania a mellette sérülten fekvő rendőrt.
Persze, senki ne számítson arra, hogy ebből a felállásból végül egy Oscar-díjas kamaradráma formálódik ki, hiszen ez mégiscsak egy adrenalinpumpáló Bay ámokfutás, de ehhez mérten kifejezetten ügyes és működőképes a sztori.
Ilyen téren talán a legnagyobb pozitívum az, hogy karakterfejlődést is tartalmaz a film, hiszen a főszereplő trió kapcsolata az üldözés folyamán végig változik, hogy aztán a befejezéshez érve mindannyian lezárjanak egy egész szép, kerek ívet.
Ezen felül a feszültségépítés az, ami még nagy erőssége a Rohammentőnek. És itt nem arról van szó, hogy egy végeláthatatlan hajsza a cselekmény nagy része, hiszen egymást kergető autókkal még nem lehet elérni azt, hogy izguljunk a látottak alatt. Nem, itt sikerül elérni azt, hogy a külső veszély mellett számtalan más, belső konfliktus is kibukjon. Elsőkörben ott van a haldokló rendőr, akit életben kell tartani, majd ezt követően a három karakter nézeteltérései is előtérbe kerülnek, hiszen más-más utakon szeretnének kimászni ebből a szituból és emiatt többször egymás nyakának is esnek.
Adva van tehát egy piszok egyszerű sztori, amit sikerült ügyesen tovább építeni a jól kidolgozott szereplők és a profin megteremtett atmoszféra segítségével. A kérdés az, hogy ezen felül mit tartogat még a film?
Kérem szépen, elképesztően látványos akciójeleneteket! Ez persze nem meglepő, hiszen Bay ilyen téren ritkán hibázik (de akkor nagyot, lásd, Transformers: Az utolsó lovag), de itt leginkább az a legmegdöbbentőbb, hogy a költségvetés kb. megállt 40-50 millió dollárnál.
Ehhez képest sikerült fél Los Angelest felszántania a Rohammentőnek, mégpedig minimális CGI rásegítéssel. A legtöbb karambol és robbanás igazi kaszkadőrök és pirotechnikusok érdeme, nagyon kevés az olyan képsor, ami a digitálisan került volna a végeredménybe az utómunka folyamán.
Ezért hatalmas dicséret illeti a készítőket, hiszen manapság a legtöbb nagy látványfilm alig tud olyan jeleneteket felmutatni, ahol ne lehetne észrevenni a CGI-animációt és a vetített háttereket. Ehhez képest Bay a régi iskola mentén letett egy olyan, viszonylag alacsonyabb költségvetésű zúzást, ami simán zsebretesz több szuperprodukciót is vizualitás szempontjából.
De nem csak az üldözések és a különböző tűzpárbajok érdemelnek dicséretet, hanem azok tálalása is.
Persze, sokak számára talán elidegenítő lehet Bay eszelős stílusa, hiszen rengeteg az extrém beállítás és néha bizonyos dialógusok úgy vannak felvéve, mint más alkotásokban egy-egy epikus akciójelenet. De míg több alkotó a gyors vágásokat és az ide-oda cikázó kamerafelvételeket arra használja, hogy elfedje a szegényes koreográfiákat, esetleg így növelje a feszültségérzetet, Bay nagyon okosan a történetnek rendeli alá ezeket a megoldásokat és tényleg eléri azt, hogy megnövelje a Rohammentő hatását.
Vizuális szempontból tehát egy rossz szavam se lehet a végeredményre. De kihangsúlyoznám, hogy akik a kimért kameramunkákat és a hosszú snitteket részesítik előnyben, máshol keresgéljenek.
Amiről még nem esett szó, az a színészi játék, de ezen a fronton sem tudnék belekötni a látottakba. Persze, nem itt kapjuk meg az évezred alakításait, de a főszereplő hármas, (Yahya Abdul-Mateen II, Eiza González és Jake Gyllenhaal) korrekt teljesítményt nyújt.
Bár, Gyllenhaal-t több kritika is érte, hogy talán kissé túltolta az enyhén pszichopata rabló szerepét, én végig szórakoztatónak találtam a kifakadásait és azért a figura drámaibb oldalát is képes volt kidomborítani.
És itt van még a zene, amit szintén csak dicsérni tudok. Ahhoz képest, hogy Lorne Balfe-t egy kissé középszerű komponistának tartom, a Rohammentőhöz sikerült egy kellőképpen hatásos aláfestést összehoznia, mely pörgős tételeivel nagyszerűen kiszolgálja a film izgalmas és gyors jeleneteit, de ha arra kerül a sor, a drámai képsoroknak is kiválóan megágyaz.
Valószínűleg nem lesz klasszikus a Rohammentőből (de ezt majd az idő eldönti), viszont még így is egy szórakoztató akció-thrillerről van szó, ami Bay úthenger stílusa mellett (ez nem való mindenkinek) működőképes történettel, kidolgozott karakterekkel, jó alakításokkal és hatásos zenei aláfestéssel szolgál.
Nem ez a műfaj csúcsa, Bay is rendezett már jobb filmet, de a rengeteg gigaköltségvetésű CGI-orgia közül magasan kiemelkedik ez a földhözragadtabb hajsza, ami minden egyes képkockáján magán viseli alkotója kézjegyét.
Manapság, amikor a legnagyobb sikereket olyan produkciók aratják le, melyek inkább hasonlítanak egy üres ipari termékhez, mintsem egy épkézláb mozifilmhez, meg kell becsülni az ilyen ambiciózus darabokat, mint a Rohammentő.
(A film megtalálható a Skyshowtime platformján.)
Streamingstar: 8 csillag
0 Hozzászólások:
Megjegyzés küldése